C:\Users\Curs\Desktop\pentru planul cadru comentarii\sugestii\pentru planul cadru comentarii 2091.txt

#În legătură cu eliminarea disciplinei imba latinăla clasa a VIII-a din toate planurile cadru propuse în schema actuală: Stimați decidenți, Menționez de la început convingerea că implificareaplanurilor de studiu prin eliminarea din plan a materiilor de studiu a priori considerate eimportante (uneori chiar strict din punctul de vedere al numărului de ore care este acordat acestor discipline în programa de studii) nu este nici o decizie corectă educațional, nici una echitabilă științific. Iată câteva argumente mai jos: 1. Eliminarea fără o consultare prealabilă și aparent fără un studiu de impact, la nivelul dezvoltării educaționale, a unei materii care a existat decenii de-a rândul în planurile de învățământ și a format generații de elevi, materie care mai apare astăzi ca universală pentru curriculum-ul școlar românesc doar la clasa a VIII-a, apare ca o decizie pripită și fără întemeiere. 2. În mare parte din arealul a ceea ce se numeste astazi uropa latină (cuprinzând țările unde se vorbește astăzi preponderant o limbă romanică) dar nu numai, limba latină este obligatorie (într-un fel sau altul) pentru nivelul invatamântului secundar (în mod diferit de la o țară la alta). A se vedea mai jos sursa și citatele anexe. 3. Nu vreau să insist asupra importanței istorice și culturale a limbii latine pentru cultura și civilizația românească. Vreau doar să subliniez că identitatea românească de astăzi nu ar fi existat fără înțelegerea temeinică a rolului civilizației și limbii latine în formarea culturii și civilizației noastre, chiar și numai în relație cu limba pe care o vorbim, limba română. Această înțelegere temeinică și mai ales corectă a identității românești nu ar fi fost, nu este și nu va fi posibilă în viitor fără studiul conștient, responsabil și liber al limbii latine studiu care este posibil, dat fiind faptul că latina este astăzi o limbă cu precădere istorică, numai prin instituirea sa ca materie obligatorie începând cu învățământul secundar. De asemenea, nu vreau să insist asupra istoriei și rolului educației în limba latină în școala românească, chiar de la începuturile ei. 4. În cazul în care apare necesitatea unei schimbări în plan curicular la nivelul disciplinelor, din rațiuni de reformare a sistemului de învățământ prin metoda reformării sistemului curicular, se cere o disponibilitate din partea decidenților care participă la construirea acestor noi programe în găsirea unei soluții de compromis în relație cu această isparițiea disciplinelor instituite prin tradiție și considerate de catre elevi efrecventabile Menționez însă că importanța unei asemenea discipline nu poate fi măsurată în relație cu outatea cu tractivitateași cu mportanțaori ctualitateaei, având în vedere că tractivitateași celelalte sunt în fapt calități secundare, ce țin de modul de prezentare și nu propriu-zis de obiectul de studiu. Cazul limbii latine sau al civilizației romane este exemplar, frecventarea acestor discipline cunoscând astăzi în Statele Unite sau în Regatul Unit o adevarată evitalizare bsolescențași evitalizareasunt calități accidentale în relație cu obiecte de studiu precum limbile clasice, literatura sau filosofia. Astfel, pe scurt, vechile discipline, într-o reformă curiculară, pot fi modificate într-o manieră în care să se poată aborda același obiect de studiu, dar într-un mod diferit, cu un grad mai înalt de percutanță și de performativitate. În locul disciplinei imba latinăse poate introduce o disciplină ca imba și civilizația latinăsau ivilizație și cultură latină în care elementele de analiză gramaticală să nu prepondereze, ci elementele limbii latine să fie studiate echilibrat, în cadrul cunoașterii în ansamblu a culturii și civilizației. Sau se poate propune un model flexibil al studiului limbii latine, precum cel britanic, unde limba latină este studiată ca limbă vie, în forma unui dialog informal și simplificat în latină între elevi și profesori în cadrul căruia se propun teme istorice, dar de interes actual (vezi celebrul Cambridge Latin Course, pe unități de învățare, acum și în variantă E-learning, unde latina se învață după modelul învățării de către străini a limbii engleze). În concluzie, consider că acest măsuri bazate pe justareanejustificată a disciplinelor din planul de studiu (de ce alte discipline din aceeași arie curriculară ar fi mai importante atunci decât cea care este eliminată?)este incorectă la nivelul deciziei educaționale și inechitabilă științific, deoarece favorizează unele discipline (unele chiar din aria curriculară a disciplinei defavorizate) în defavoarea altora. Sursa: https://en. wikipedia. org/wiki/Instruction In Latin Câteva exemple, conform acestei surse: în Germania, Grecia, Italia, Polonia, Spania, Olanda, și nu numai, în ponderi diferite, limba latină este o disciplină obligatorie pentru planurile de învățământ la nivel gimnazial


< Back - Next >


Overtext Web Module V3.0 Alpha
Copyright Semantic-Knowledge, 1995-2011