#Am studiat cu atenție cele trei variante de plan-cadru pentru învățământul gimnazial și am constatat disfuncționalițăți grave între varianta actuală, din 2001 și variantele 1 și 3, propuse și supuse dezbarii publice, astfel: 1. Există un dezechilibru (accentuat) între ariile curriculare (atât în ceea ce privește nr. de ore alocate, cât și, în ceea ce privește disciplinele de studiu); acesta adâncindu-se prin variantele propuse: 1 și 3. 2. În variantele 1 și 3 nu sunt alocate ore la disciplina Educație Tehnologică la clasele a V-a și a VI-a, ceea ce conduce la o discontinuitate (de 2 ani) în ceea ce privește dezvoltarea coordonării motorii fine, formarea priceperilor și a deprinderilor practice, manifestarea interesului și a respectului pentru muncă prin activități practice etc. Prin studierea Educației tehnologice, câte o oră în clasele V-VII-aceasta, având un caracter practic-aplicativ, formativ, interdiscilinar, realizează continuitatea dezvoltării acestor capacități (formate prin studiul unor discipline-de ex.:Abilități Practice etc. din ciclul primar. Educația tehnologică a fost introdusă, în urma unor studii laborioase, în planul-cadru de învățământ în anul 1992, la început experimental, în locul orelor de Lucru manual și, respectiv, Atelier (acestor discipline fiindu-i alocate 2-3 ore/săpt). Și dacă s-a făcut o schimbare pozitivă, în învățământul gimnazial românesc, una dintre aceasta a fost introduce-rea acestei noi discipline cu un pronunțat caracter practic-aplicativ, formativ, interdisciplinar. Realizarea unei culturi de bază în perioada învățământului gimnazial a reclamat includerea Educației tehnologice în contextul acestuia, vizând cultivarea unei viziuni de ansamblu asupra tehnologiei, formarea unei atitudini active morale și responsabile în raport cu dezvoltarea și exploatarea acesteia-premisă pentru o viața socioprofesională adecvată, într-un univers super-tehnologizat. Includerea Educației tehnologice în planurile de învățământ pentru ciclul gimnazial, câte o oră, la clasele V-VIII, a condus la realizarea progresivă a multiplelor sale obiective educative și a facut din aceasta disciplină una din cele mai interesante și atractive activități ale procesului instructiv-educativ. În această perspectivă, Educația tehnologică reprezintă activitatea de formare-dezvoltare a personalității umane, proiectată și realizată prin aplicarea cunoștințelor știintifice din diferite domenii, dobândite la diferite niveluri, în viața socială, în general; în cea economică, în mod special. Un alt rol al Educației tehnologice este acela că se se integrează, totodată, într-un sistem al pregătirii în perspectivă a individului, facilitând: opțiunea, inserția și flexibilitatea socioprofesională într-un univers tehnologic dinamic, în expansiune, diversificare și schimba-re permanentă. Un al doilea aspect este acela că, mai ales la școlile din mediul rural, ar fi imposibil să se constituie o catedră de Educație Tehnologică. Un prof. specialist (EDT) ar trebui să predea la 9 școli, eventual, din 9 comune (sunt numeroase comune cu o singură școală de rang gimnazial și cu un singur rând de clase V-VIII). 3. LEN actuală prevede la Art. 68 (3: isciplina Tehnologia Informației și comunicării (este disciplină obligatorie în învățământul gimnazial și liceal Prin studierea TIC, câte o oră, numai la clasele a V-a și a VI-a, se denaturează sensul și spiritul acestei legi-de a se studia pe tot parcursul ciclului gimnazial, și nu, pt. 1 an sau 2. Totodată, la Art. 68 (5) se prevede: a finalul ciclului gimnazial (se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor elevilor.(.Evaluarea se realizează prin următoarele probe:(d) competențe digitale de utilizare a tehnologiei informației ca instrument de învățare și cunoaștere În var. 1 și 3 de plan-cadru nu sunt alocate ore de TIC la cls a VII-a și a VIII-a și, oare, cum se poate realiza această evaluare după o întrerupere a stuliului TIC de 2 ani? Care se dorește a fi idealul educațional prin aplicarea var. 1 și 2 a planului-cadru? Ce se vrea a se obține de la viitoarele generații? De ce se dorește o nouă teoretizare a învățământului gimnazial? Îmi pun aceste întrebări, atât în calitate de profesor cu o bogată experiență în învățământ, cât și în cea de părinte. Concluzionez că, propunerile de plan-cadru pentru învățământul gimnazial nu au fost suficient studiate sau au fost făcute de către persoane care nu au competențe, expertiză în domeniu și că variantele 1 și 3 nu pot fi aplicate Ă
Overtext Web Module V3.0 Alpha
Copyright Semantic-Knowledge, 1995-2011